7.06.2009

Küçük dünyamız, çöp dağlarımız,ekolojik izlerimiz, Steven Vromman, Low impact man,



Ne kadar çok çöp üretiyoruz farkındamısınız? Çöp üretmeden yaşamaya çalışın ne kadar zor olduğunu göreceksiniz. Ben bu işe kafayı taktım. İstanbul'da geri dönüşüm adına yapabildiklerim kağıtları biriktirip koca çuvallarla kağıt toplayan çöpten geçinen adama vermek (Çekül'den kağıt toplama kutusu almayı bir türlü başaramadım onlarca maile, Çekül'de çalışan tanıdığıma rağmen), cam şişeleri dev kumbaralara atmakla sınırlı idi. Cumartesi Feriköy pazarı, Pazar günü Kastamonu pazarı o havasız, sevimsiz süpermarketlerden beni kurtardı hemde taptaze mis gibi ekolojik ürünlerle nefes almamı sağladı. Genede süt, yumurta ve benzeri ürünleri pazardan alma konusunda tedirgindim, malumunuz gıda güvenliği herşeyde olduğu gibi tam olarak sağlanabilmiş değil.


Fransa'da pazardan alışveriş beni çöp üretiminden bir ölçüde kurtardı. Yumurta kutuları dağları üretmiyorum artık her hafta pazardan ekolojik yumurtamı alıp yumurta kabını veriyorum. Süt ona keza boş şişemi getirip yarısı yağdan oluşan mis sütümü alıyorum. Filelerim, sepetlerim, başka alışverişten kalan kese kağıtlarım hep tekrar tekrar kullanılıyor. Burada plastikler, kağıtlar sarı çöp kutusuna, diğer çöpler mavi çöp kutusuna atılıyor, bahçem olunca organik atıklar için compost yapacağım. Ha tabi en önemlisi atıkları ayrıştırma ve işleme merkezleri var. Onlarca yıldır çöpler geri dönüşümde Avrupa ve Amerika'da ama hala Türkiye'den ses yok.
Bu çöp işine tek takan ben değilim allahtan! Belçika'da adam başı çöp üretimi 165 kilo Steven Vromman namı diğer "low impact man" bunu 12 kiloya kadar indirmiş. Önce televizyon, elektrik süpürgesi, mikrodalga, elektirkli su kaynatıcı ve bulaşık makinasını kaldırmış. Bilgisayar, cep telefonu, çamaşır makinası ve buzdolabından vazgeçmemiş. Su sistemini tekrar kullanabilir hale getirmiş. Merkezi ısıtmayı 15 dereceye sabitlemiş, camlar buz tutup çocuklar morarmaya başlayınca 17 dereceye çıkarmış böylece elektrik tüketimini 1000 kilowattan 200'e indirmiş. Elektrik üreten bisikleti de var ancak günlük elektirik tüketimi için 8 saat kadar pedal çevirmesi gerekiyormuş. Cam aralıklarına lastik yalıtım, kalın perdeler hep ısıdan tasarrufa yardımcı. Mesela patatesleri ısıtıp saman dolu bir kutuda 4-5 saat bekleterek pişiriyor bu enteresan adam. Yine mutfağında özel ışıkla salata vs yetiştiriyor tabiki yerel ve mevsimsel sebze, meyveleri tüketiyor.

Ben bu su işine çok üzülüyorum burda çeşmeden akan su bazı şişe sularında bile daha kaliteli ve hijyenik. Bu suyla temizlik yapınca, salata vs yıkayınca üzülüyorum çünkü boşa harcanıyor. Tabi bitkileri sulamakta kullanıyorum ama netice de tarlalarım yok bu iş için. Modern mimarlar suyun geri dönüştüğü evler tasarlıyorlar yeni tendans bu ama acele etmek lazım. Çünkü bilimadamlarına göre 10 yıla kadar dünya ciddi çevre problemleriyle başbaşa kalacak. Dünya üzerindeki nüfusun %20 si dünya kaynaklarının %80'ini kullanıyor ve tüketiyor. Temiz suya ulaşım hakkı sadece mutlu azınlıkta. 1,5 milyar insan temiz suya ulaşamıyor yani dünya üzerindeki her 6 insandan bir tanesi. Yılda 15 milyon insan temiz suyu olmadığı için ölüyor. Dünya tatlı su kaynakları sadece %3 kalan su tuzlu su. Dünya kendi ritminin 1000 katı hızla tüketiliyor bizim tarafımızdan. Tüm bu gerçeklere gözlerimizi kapamayalım, küçük zaferlerimizle büyük sonuçlara ulaşabiliriz. Hadi daha ne bekliyorsunuz?



2 yorum:

Kitchen Sweet Kitchen dedi ki...

Çok güzel yazmışsın.Çöpleri ayrıştırıyorum ama nereye gittiğini bilmiyorum.İnşaAllah çöp ayrıştırarak geçinen insanlar buluyordur.

beste dedi ki...

cok tesekkurler eski bir yazimin okunmasi benim icin mutluluk kaynagi, ayrica bende cok seviyorum bu yazimi ama cok insana ulasamadi(:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin